حراج آخر سال

حقایقی که در مورد ویروس کرونا نمی دانید!

حتما شما هم این روزها از طریق اخبار و فضای مجازی نام ویروس کرونا را شنیده اید. این ویروس که اخیرا در کشور چین شیوع پیدا کرده، نگرانی زیادی را بوجود آورده و تا کنون جان ده ها نفر را گرفته است.
اما این ویروس چیست؟ علائم و نشانه های آن کدام است؟ راه های پیشگیری و درمان این ویروس چیست؟ برای پاسخ به این سوالات با زز زاگرس همراه باشید.

کرونا چیست ؟

کرونا یک نوع ویروس است که انواع مختلفی دارد؛ تا کنون هفت نوع ویروس کرونا کشف شده است و جالب است بدانید که فقط برخی از این انواع بیماری زا هستند. Corona از کلمه ای یونانی به معنی تاج برگرفته شده وعلت نام گذاری آن شکل ظاهری این ویروس است که در زیر میکروسکوپ به شکل تاج سلطنتی یا تاج خورشیدی دیده می شود.
منشا این ویروس حیوانات عنوان شده است و از گذشته تا کنون و در دوره های مختلف از طریق خفاش، گربه و شتر به انسان منتقل شده است.
چینی ها احتمال می دهند که این ویروس از طریق فروش حیوانات غیر قانونی در بازار ماهی فروشان انتشار پیدا کرده باشد. اما برخی از کارشناسان هم اعتقاد دارند که این ویروس از طریق خفاش ها و مصرف سوپ خفاش به انسان ها منتقل شده است.

 

علائم ویروس جدید کرونا

علائم اولیه این ویروس شبیه بیماری سرماخوردگی است و با بدن درد، سردرد، تب، سرفه خشک، نفس تنگی و مشکل تنفسی شروع می شود؛ اما داشتن این علائم بدین معنی نیست که حتما به این بیماری مبتلا شده اید و اگر مرتبا عطسه می کنید و آبریزش بینی دارید احتمالا دچار سرماخوردگی معمولی شده اید و حتما برای بررسی های بیشتر باید به پزشک مراجعه کنید.
تفاوت هایی که ویروس کرونا با ویروس سرماخوردگی دارد در این است که فرد هنگام مبتلا شدن به کرونا دچار آبریزش بینی و گلو درد نمی شود و این بیماری در مرحله اولیه دستگاه تنفسی و شش ها را تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه ی آن، فرد مبتلا دچار سرفه خشک و تنگی نفس می شود.

راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا 2019

بطور کلی ویروس های تنفسی مانند کرونا از طریق سرفه و عطسه فرد ناقل و یا از طریق وسایلی (مانند دستگیره در، کلیدها، وسایل حمل و نقل عمومی، پول و…) که به ویروس آلوده شده اند منتقل می شوند؛ به همین دلیل ضرورت دارد که هنگام عطسه یا سرفه، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج خود بگیرید. همچنین از دست دادن و روبوسی کردن با دیگران پرهیز کرده و دست هایتان را مرتبا با آب، صابون و ژل های ضدعفونی کننده بشویید.
افرادی که در تماس نزدیک با حیوانات هستند، بیشترین ریسک ابتلا به ویروس Corona را دارند؛ بنابراین در حد امکان از تماس و لمس حیوانات خانگی مثل گربه و سگ پرهیز کنید.
در فضای مجازی و در بین محافل مختلف راه های پیشگیری زیادی مثل خوردن سیر، غرغره کردن با دهانشویه، شستن بینی با محلول آب نمک و… برای کنترل این ویروس پیشنهاد می شود؛ اما تحقیقات سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که هیچ یک از این کارها، تاثیری در مقابله با ویروس جدید ندارد.

 

 

آیا این ویروس راه درمانی دارد؟

در حال حاضر راه حل درمانی خاصی برای Corona کشف نشده است و تنها راه درمان مراقبت های بالینی و قرنطینه کردن فرد مبتلا است.
واکسن هایی که برای ایمن ماندن از این ویروس پیشنهاد می شود، عموما آنتی باکتریال هستند و تاثیری در از بین بردن آن ندارند و همچنان پزشکان در حال تلاش برای اختراع واکسن این ویروس جدیدهستند.
لازم است به این نکته توجه داشته باشید که فرد مبتلا به این ویروس معمولا پس از مدتی خودش درمان می شود و تنها تعداد اندکی از مبتلایان جان خود را از دست می دهند. پس بنابراین شما می توانید با رعایت نکات ساده بهداشتی و مراقبتی از خطر ابتلا به این ویروس در امان باشید.

 

 

دیدگاه‌ها ۲

    niaz__rouhi@gmail.com

    بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا عدم حضور بی دلیل و غیر ضروری در اجتماع و اماکن شلوغ هست؛ در کنار اون رعایت پروتکل های دیگه که هممون میدونیم

کد تأیید با موفقیت ارسال شد